Saturday, May 31, 2008

Monkey - Plucking Coconut Competition Pantai Cahaya Bulan (Pertandingan Beruk Memetik Kelapa Sempena Tahun Melawat Kelantan 2008 di PCB)



Ini adalah last aktiviti yg aku hadiri. Acara yg aku rasa baru dlm hidup ini. Sebelum ini aku biasa tgk beruk petik kelapa tp x pernah tgk pertandingan. Pada kali nie aku dapat saksikan sendiri. Memamng syok tgk gelagat tuan beruk (gembala) & beruk itu. Bertapa arkab, setia & patuhnya beruk ini kepada tuan dia. Cara komunikasi dan cara tarik tali juga peting bagi memastikan beruk itu paham apa kehendak tuan. Acara ini apa yg aku paham beruk tesebut perlu memetik kelapa seberapa banyak mungkin mengikut masa tertentu, x silap aku 5 minit. yang mn paling banyak petik dia ler juara. Beruk ni adalah binatang liar n ganas, mereka amat garang jika kita cuba sentuh diri beruk tu dan barang-02 tuan beruk. Tp ada juga yg baik, anak aku yg sulung sempat berkenalan dgn beruk yg bernama Hitam dari Alor bakat Melor. Tuan beruk ini lupa tanya dia amat mesra dan sudi berkongsi cerita pasal beruk. Ok laaa hari dah malam, esok aku balik ke pulau pinang so kena tidur awal.... ok adios










No comments: