Sunday, August 24, 2008

Ubuntu - Minbar :: Pengingat Waktu Solat


Duduk dihadapan PC kekadang membuat kita ralik n lalai bila tiba time solat, aku kekadang pun sama jugak. Sampai isteri duk bising baru aku perasan waktu solat dah nk luput, oleh itu dengan adanya perisian Waktu Solat mungkin ini dapat membantu mengurus waktu yg berharga ini.
Jika para pengguna windows ada s/ware waktu sholat seperti shollu, maka tidak terkecuali para pengguna Linux iaitu bernama Minbar.

Bagi pengguna Ubuntu seperti saya dapat melakukan install terus ke pc dengan menaip koman nie (Application - Aksesori - terminal) :

sudo apt-get install minbar


Setelah selesai installasi Minbar dapat diaskes melalui Application - Accessories - Minbar Prayer Times . Dan sekarang tinggal melakukan konfigurasinya saja.
Yang perlu dilakukan adalah setting untuk nilai-nilai Latitude, Longitude serta Time Zone-nya. Sila pilih n cari nilai latitude dan nilai logitude kota Anda di islamicfinder . Misalkan saya berada di Pulau Pinang dan dari website islamicfinder saya masukan nilai Latitude: 5.30 Longitude: 100.27 dan Time Zone +8 dari GMT.
Ok setakat ini setting dah selesai dan utk setting file azan saja baik untuk azan biasa mahupun azan subuh. Oh yaaa Minbar hanya support file Ogg untuk File azannya (mp3 dan lain x support)
Jika, belum punya silahkan download azan dan azan subuh

ARtikel ini saya alih ke bahasa melayu malaysia dari laman web negara jiran kita adityaperdana terima kasih saudara adi hanya ALLAH sahaja dapat membalas jasa saudara.Amin

2 comments:

Anonymous said...

widget islamicfinder.com tu x tepat waktunye.sblum ni saya pakai widget tu juga.tapi skrang dh pkai widget waktu solat.net.ni linknya [URL="http://www.waktusolat.net/?mod=script"]http://www.waktusolat.net/?mod=script[/URL]

9w2yzi said...

Tq bro atas info anda...