Sunday, August 24, 2008

Homemade Air Soya & Mesin Air Soya Empress (Cosway)

Bulan ramadan akan kunjung tiba, dan antara pembasah tekak utama adalah air soya. Sebagai persediaan juadah berbuka aku telah membeli mesin pembuat air soya dengan kak sue (pomen unit aku). Brand mesin adalah EMPRESS dan dijual oleh ahli-ahli cosway. Dengan kak su aku dpt speacial price dan siapa nk murah sila cari rakan-2 yg ahli cosway supaya dpt beli dgn harga istimewa. Mesin ini mcm blander aje rupanya tp motor n mata kat atas dan ada mangkuk penapis utk dimasukan biji-2 kacang soya. air yg dpt dihasilkan adalah 1.5 liter.
Ianya didatangi lengkap dengan set membuat tauhu serta beberapa kapit serbuk sekko (bahan utk keraskan susu soya). Balik dari opis aku singgah kt kedai untuk mebeli kacang soya. kacang tadi perlu direndam semaalaman atau 10jam. Buang kulit soya n masukan dlm bekas penapis serta masukan air sebanyak 1.5liter. Apabila bekalan dimasukan mesin ini akan keluar st muzik dan kita hanya perlu tekan butang tengah aje dan lampu led berwarna merah menyala. langkah pertama mesin ini akan panaskan air dulu dan bila cukup suhu baru ler dia akan mengisar kacang tu, hasilnya air warna jernih sudah bertukar ke putih susu. siap keluar buih lagi. Proses kisar akan ambik bebeapa minit dan bila selesai kisar mesin ini akan panaskan air dan bila selesai muzik akan kedengaran. lampu led akan berwarna hijau. Masa diambil untuk proses ini dalam 15 -18 minit aje. dan jangan lupa bersihkan mesin tu bersih-2. sehingga blog nie ditulis sudah 3 kali saya membuat air soya. dan apa yg penting dgn ada mesin ini mutu n kebersihan air soya dapat kita jamin sendiri.... tu aje dan sempenan bulan ramadan akan datang ayuh kuatkan ibadat dan jgn lupa berbuka dgn air soya homemade.

p/s : sambil tulis nie aku siap minum air soya yg baru siap masak.... adios












9 comments:

Anonymous said...

hantar satu bungkus buat juadah berbuka kat mutiara perdana, kasi bubuh air gula melaka.. yummm

myGG2u said...

eeemmmm mutiara perdana kat mana tu ??? Lupo pulok kawe. kalu takat sungai ara bers lagi huhuhuhuh

cikmin said...

salam..bagus la mesin ni..untuk minum keluarga sesuai sangat..kalau beli yg mesin besar sangat kang susah pulak nak jaga.. :)

myGG2u said...

w'slm... betui tu save n airnya pun fresh serta terjamin kebersihannya. takat famili 4 org ok ler... lagi pun dia siap panas lagi air soya tu... utk skala besar saya berkenaan mesin kisar soya yg cap bufallo tu tp harga pun dgr cerita rm1k jugak....

Cerita Kontot said...

bang, mana dpt dpt mesin ni harga brape?

Cerita Kontot said...

bang, mana nak beli mesin ni, rege brape? =)

Unknown said...

Mne nk dapt mesin nie

AtoiSumpit-H*tt* said...

Ada lagi ka mesin ni

Unknown said...

Boleh Tau berapa harga. Kalau nak perah manual jugak yer