Monday, August 4, 2008

Melawat Muzium & Kota Lukut


Lokasi Kota Lukut

Pada 2 Ogos lepas aku telah melawat Muzium & kota lukut yg terletak di Lukut negeri sembilan. Kebetulan aku ada seminar di PD pada khamis n jumaat so pada sabtunya aku ambil peluang utk melawat kawasan berkenaan. Sebelum ini kisah kota lukut pernah aku baca di buku sejaah semasa dlm tingkatan 2 or 3. So pada 2 ogos 2008 tapak kaki aku sendiri telah menjejaki ke kota lukut. kat sini ada muzium berkenaan lukut. Lukut terkenal dgn kisah bijih timah, kemasukan pelombong cina n campur tangan penjajah omputih. Semua kisah ini telah menjadi sejarah. Banyak bahan-2 n barang peninggalan zaman dahulu dipamirkan. gambar-2 tokoh-2 yg main peranan peting juga dipamirkan. muzium ini ada 2 tingkat. bahagian atas pula berkenaan masyarakat neeri sembilan n peralatan melayu tradisional.
Selepas melawat muzium aku n famili telah naik ke atas bukit utk melihat kota lukut. hanya ada pokok-2 tua dan biawak aje yg lani. tiada bangunan lama yg tinggal. Batu-batu tembok masih lagi untuh menjadi benteng. Tinggi juga woooo... ok jum saksikan video clip aku kat sana.
















2 comments:

Unknown said...

ade bayaran masuk tak???
kalau ade berape ringgit?

9w2yzi said...

free aje saya pegi time tu, elok jugak lps habis kota lukut pegi kat muzium atm kat pd x jauh rasanya