Thursday, July 10, 2008

Jalan-Jalan Cari Makan : Mee Mamak Plus Sotong (Mee Mohamed)

Petang tadi terasa lapar yang amat sangat, maklum laa t/hari tadi aku x makan apa-2 pun pasal ada demo peralatan baru. Semasa buat site visit aku singgah kejap kat pantai seagate (tempat belangkas lepak). Disepanjang pantai nie ada beberapa penjaja yg yg meniaga makanan setiap petang. Antara menu yg diniagakan adalah kuih muih, kerepok, pisang goreng, bihun sup char kuw tiau, cendol air kelapa dan etc. Ok kali ini aku telah singgah kat satu penjaja iaia Mohamed Mee. Penjaja ini berniaga makanan mamak. Pasembuer dan mee mamak sotong adalah core bisniz dia. Aku telah mengorder sepinggan mee mamal special plus sotong extra dan air kelapa ,uda original (tanpa gula n air). Harga yg dikenakan adalah RM7.50 semuanya. Tempat ni yg best kerana kita dpt tgk kenderaan n gelajat org ramai yg lalu lalang disepanjang pantai seagate. Dan dibelakang pula adalah laut, kelihatna disebelah kiri kanan aku ada perahu nelayan dan diseblah kanan bot-bot yg sedang membuat kerja-kerja awan bg pembinaan jambatan kedua pulau pinang (tak pasti pulak aku samada projek ni dah berjalan ke tak )










Berbalik cerita pasal mee mamak ni, apa yg aku perhatiakan kandungan dlm mee mamak nie adalah berbeza dgn mee goreng melayu. mee mamak hanya ada sambal sotong kering, cucur udang, taugeh, asam limau, kentang rebus dan kicap serta sambal cili (yg dibuat sendiri)tak lupa jugak telur yg digaul sekali ketika memasak. Kalau mee goreng melayu terutama dikelanan sekurang-2nya ada daging/ayam, udang, sotong idup, kobis, sawi etc lg.... ini bezanya mee mamak dgn mee melayu. ok

No comments: