Tuesday, December 23, 2008

Novel Sejarah Islam - Khalid Memburu Syahid


Sejak aku mula belajar tingkatan 1 lagi kisah-2 sejarah peperang Islam paling aku minati. Dan bila umur dah meningkat aku dah lupa minat nie. Buleh dikira berapa banyak buku-2 sejarah yg aku pernah beli. Dan pada hari sabtu lepas aku telah singgah kat kedai buku popular dan terjumpa satu buku yg menarik perhatianku. Novel sejarah islam "Khalid Memburu Syahid" Oleh Abdul Latip Talib. Kisah benar ini berkisar tentang seorang panglima agung islam iaitu khalid al walid atau dikenali sebagai saifullah (pedang ALLAH). Bermula dari awal penentang beliau terhadapa Islam dan Rasullah sehinggah pengislaman beliau.

Seorang yg berani dan tegas serta mahir beperang. Pada zaman Khalifah Abu Bakar beliau telah dilantik menjadi panglima utk menyebarkan islam kepada kerajaan parsi dan rom. Dan akhirnya dua kuasa besar ketika itu telah tumbang..... Kalau nak tahu cita-2 Khalid adalah nak mati syahid tapi sayang dia mati di atas katil jugak.... tu maknanya ajal maut di tangan tuhan. kalau nk tahu detail lg boleh ler beli satu tak rugi harga buku ini RM32.90. Moga-moga aku dikurniakan anak-2 yg menjadi pembela & peyebar agama Islam. Amin......

No comments: