Wednesday, June 25, 2008

9 Feb 2008 - From Penang To Kelantan To Cameron Highland And Back To Penang

Ok cerite nie sebenarya berlaku pada 9 febuari 2008 lepas, setelah sekian lama abg aku yg sulung telah membuat perancnang yg gilo. Tanpa plan dia telah meracun famili adik ipar dia dr johor utk datang ke penang kononya nk makan angin kt cameron highland, kebetulan masa tu adalah cuti sekolah confirm ler hotel semua penuh. Last-2 mak aku yg ada sama mengeluarkan dikrinya utk balik ke kelantan. aku dgn tak apa proper plan terpaksa follow dikri tu..... muka adik ipar abg aku n laki dia terus toya ceh... jauh-2 mari dr johor kena balik. dah ler tidur x cukup. abg aku dgn penuh hormat pun follow aje.... aku pun turut sekali. kami berkonvoi seramai 3 kereta.
Dari penang kami keluar melalui jalan laut itu naik feri, bagi mereka yg first time mesti seronok tp bg aku yg duk kt sini x berapa sangat tgk keadaan ler...

Ok seelah sampai ke tanah besar kami melalui highway bke menuju ke highway timur barat. Sepanjang jalan grik (dlm timur barat) hanya pokok-2 hutan aje..... kedian aku sms abg aku suruh bereti tgh hutan utk singgah kat air terjun yg ada dlm hutan.... tempat ini tersorok dan dibawah jalan. pemandangan yg cantik pd ait terjun dan terdapat ampangan kecil. cuma kawasan nie x terjaga so sampah banyak ler.... nie ler tabiat org malaysia x perihatin pada alam sekitar. Selepas mandi n makan siggah kt puncak tertinggi di timur barat iaitu puncak titwangsa. siap bergambar lagi atas sana. setelah ambik masa 6 jam maka sampai ler di kota bharu, kelantan. Setelah tidur semalaman abg aku berbincang utk pegi juga ke cameron utk bawa biras dia ke sana , yer laaa dtg dr joho last-2 x jadi pegi duit tol n minyak dah habis sasaran tiada...

peta wikimapia menunjukan keadaan highway timur barat

so keputusan diambil esok ptg kami bertolak ke cameron melalui jln gua musang. Ptg itu bertolak ler ke gua musang dan tidur semalaman di rumah sepupu di kuater jkr. PAwal-2 pagi kami keluar utk menuju ke cameron highland melalui jln lojing cameron. berbekal nasi bungkus kami menyusuri jalan tersebut, suasana pagi yg dingin n permai terdapat beberapa rmh org asli di tepi kiri kanan jalan. ada jugak rmh asli dilengkapi dgn astro setelah sekian lama tiba kami di tanah tnggi lojing, sempat posing seketika di sana ambik foto kenangan di belakangi kebun sayur di lojing. setelah sekian lama akhir sampai juga ke cameron highland. disana kami tidak bermalam kerna masa n tempat tiada.... sempat melawat ladang teh, mebeli sayur dan memetik stawberi. Akhirnya pada petang tu kami berpecah abg aku n biras dia turun ke kl melalui jln lama tapah - cameron manakal aku turun ke penang melalui simpang pulai. Sampai kat jelapang highway plus jem teruk. aku ambik jalan ke chamor n solat di rumah kawan lama wan intel kedian melalui jln lama aku keluar ikut kuala kangsar. org rumah sempat shooping kat kuala utk beli cenderahati n laatan memasak. ok itu aje coretan ingat-ingat lupa aku. Next time aku cerita pasal p cameron pada bulan jun 2008 baru-baru nie...