Monday, April 28, 2008

Celcom 3G Adakah Jem Kat Plaza TOL ???

Forum Celcom 3G


Sebelum ini saya pernah membuat andaian yang MASALAH SEBENAR Celcom3G adalah terletak pada transparent proxy di 219.93.152.1-12. Maka pagi ini saya telah mencuba dengan menggunakan proxy menggunakan teknik tunnelling SSH ke salah satu server yang saya tadbir diluar sana. Hasilnya... mengagumkan... speedtest boleh dapat 1.6 Mbps down, 1.4 Mbps up. Oya, saya aktifkan SSH compression dalam tunneling tadi maka anda akan dapat nilai uplink yang tidak masuk akal tu smile.gif . Selain daripada itu saya dapat mengakses ke laman-laman lazim dengan lancar sekali. Tiada lagi "Server connection errors".

Sebenarnya talian/link Celcom3G memang tiada masalah, packet drop yang sangat kurang (kurang dari 1% sekarang ini) . tapi transparent proxy/gateway ke Internet yang digunakan tulah yang selalu tersumbat.


Sebentar tadi, v3xx telah berjaya mencecah kepantasan muat turun 1.8 Mbps (160 kB/s). Lihat Peak dibawah tu... Mungkin kawasan terpencil seperti di Balakong ini, sampai takat 1.8 Mbps je kot rasanya.




No comments: