Monday, July 19, 2010

Petai Jeruk Home made ...






Aku seblum balik kg aku ke kl dulu utk hadiri sukan teknikal di ilsas. So balik ikut karak - k.lipis -gua musang - kkrai - kbru. semasa kt kuala krai aku sempat borong satu bundle petai utk aku bawak balik kt mak n dijadikan stok petai jeruk.... ok dibawah step by step mcm mn proses petai jeruk... layan

Petai jeruk - stok utk bulan puasa dan utk menu nasi kerabu.

DIY membuat petai jeruk ..... huhuhuhuh.
1) cari petai yg sedang-2 (dapatkan saiz besar)
2) rebus air dan bila dah panas masukan petai mentah tadi dan celup biar nampak kaler hijau bertukar jadi kuning hijau tp awas jgn over cook .
...3) selepas toskan petai tu dan bila sejuk picit keluar petai dr kulit.
4) bila dah siap picit rendam dgn air sejuk bersama asam gelugor selama 2 malam.
5) lepas 2 mlm toskan dan masukan biji petai dlm balang kaca/plastik dan masukan sikit garam (utk tahan lama sila masukan banyak garam) tp jgn over sangat nanti masin.
6) selepas tu masukan air masak sejuk (suhu bilik) dan tutup dgn kemas....
7) lepas tu buleh layan seleaps 2 week

No comments: